The Role of Citizens’ Socio-economic Status in their Attitudes toward Cyberspace

Document Type : Original Article

Authors

1 . Assistant Professor of Sociology, Department of Social Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran

2 M.A.Sstudent of Social Research, University of Kashan, Kashan, Iran

Abstract

Due to widespread penetration of cyberspace, this study is devoted to investigating socio-economic status as the key factor that impacts on citizens’ attitudes toward internet and cyberspace. The main object of this research is to know the relation between soci-economic status and people’s attitudes toward cyberspace. The research was conducted in 2022 and included 384 citizens who lived in Kashan and were selected via cluster sampling method. The theoretical framework of the research was a combination of Bourdieu’s capitals theory, neo-Marxist and neo-Veberian theories on class, and Castels-Ragneda’s digital world and capital theory. Findings showed a direct relation of socio-economic status of citizens and their attitudes toward cyberspace. It means, the higher the socio-economic status, the more positive the attitude towards cyberspace. Among the components of socio-economic status, the ascribed status of respondents had a reverse effect, but other elements such as capitals and job position-conditions had a direct relation with the attitudes toward cyberspace.
 

Keywords


  1.  

    1. به‌پژوه احمد، و گنجی، کامران (1383)، «عوامل مؤثر بر نگرش معلمان ویژه و عادی نسبت به دانش‌آموزان عقب‌ماندۀ ذهنی و یکپارچه‌سازی آموزشی آنان»، نشریۀ نوآوری‌های آموزشی، شمارۀ 10، ۵۴ـ۷۳.
    2. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان (1399)، برنامۀ اجرایی استان اصفهان: شهرستان کاشان. معاونت هماهنگی برنامه و بودجه.
    3. فرزانه، سیف‌الله، و فلاحتی شهاب‌الدینی، راضیه (1394)، «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان دختر متوسطۀ دورۀ دوم شهر بابل)، دوفصلنامۀ مشارکت و توسعۀ اجتماعی ۱ (1)، ۱ـ۲۲.
    4. غیاثوند، احمد (1387)، کاربرد آمار و نرم‌افزار SPSS در تحلیل داده‌ها، تهران: نشر لویه و نشر متفکران.
    5. کوئن، بروس (1383)، درآمدی به جامعه‌شناسی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: نشر توتیا.
    6. ملک، حسن (1388)، جامعه‌شناسی قشرها و نابرابری‌های اجتماعی، تهران: انتشارات پیام نور.
    7. موسوی، سید کمال‌الدین (1396)، دنیای دوم: درآمدی بر جامعه‌شناسی جهان مجازی،. تهران: نشر بهینه و دانشگاه کاشان.
    8. نعمتی، طاهره، کرامتی، معصومه، و نسیمی، سید عقیل (1398)، «بررسی رابطۀ پایگاه فرهنگی و اقتصادی خانواده و میزان گرایش به فضای مجازی با انحرافات اخلاقی»، مجلۀ مطالعات اسلامی در حوزۀ سلامت ۳ (3)، 1ـ۱۶.
    9. Al Otaibi, K. N. (2012), Attitudes towards the Use of the Internet, Psychology Research, March 2012, 2 (3), 151-159.
    10. Cavanagh, A. (2007), Sociology in the Age of Internet, NY. Mc Graw Hill.
    11. Doeringer, P. B. & Piore, M. (1971), Internal Labor Markets and Manpower Analysis, Lexington, MA: D.C. Health and Company.
    12. Grabb, G. E. (1986), Social Inequality: Classical and contemporary theorists. Toronto: Holt, Rinehard & Winston.
    13. Hong, K. S., Ridzuan, A. A., & Kuek, M. K. (2003), Students’ attitudes towards the use of the Internet for learning: A study at a university in Malaysia. Educational Technology and Society, 6 (2), 45-49. Retrieved from http://www.ifets.ieee.org/periodical/6-2/5.html
    14. Klobas, J. E., & Clyde, L. A. (2000), Adults learning to use the Internet: A longitudinal study of attitudes and other factors associated with intended Internet use. Library & Information Science Research, 22 (1), 5-34.
    15. Malekan, M., Emamjomeh Zadeh, S.J., Masoudnia, H., & Alihosseini, A. (2016), Surveying Iranian Authorities’ Approach Toward Cyberspace Based on the Three Dimensions of Power by Steven Lukes, Mediterranean Journal of Social Sciences, May 2016, 7(3): 62-69.
    16. Ragnedda, M. (2018), Conceptualizing Digital Capital. Journal of Telematics & Informatics. 35, 2366-2375.
    17. Tabachnic, B., & Fidell, L. (2013), Using Multivariate Statistics. AZ: Pearson Education Publishing Co.
    18. Ukranian Academy of National Science (2003), Class Society: Theoretical and practical Reality, Kiev: Institution of Sociology of UANS.
    19. Yates, S., & Lockley, E. (2018), Social media and social class. American Behavioral Scientist 62 (9), 1291-1316.