نگرش به زیبایی و تلاش برای زیبابودن در بین شهروندان تهرانی (مطالعه نمونه ای از زنان و مردان 20 تا 50 ساله ی شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی

10.22052/ijcs.2025.255751.1039

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی درک شهروندان تهرانی از مفهوم زیبایی و رابطه آن با اقدام به زیباسازی بدن انجام شده است. در این راستا، متغیرهایی مانند سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، دینداری، مصرف رسانه‌ای، نوگرایی و پیروی از گروه‌های مرجع مورد تحلیل قرار گرفت. این مطالعه به روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامه ساختاریافته انجام شد. جامعه آماری شامل شهروندان ۲۰ تا ۵۰ ساله تهران بود و بر اساس فرمول کوکران، ۳۸۳ نفر به‌صورت نمونه‌گیری طبقه‌بندی‌شده تصادفی از مناطق شمال، مرکز و جنوب شهر انتخاب شدند تا تنوع اقتصادی و فرهنگی در نمونه لحاظ شود.



یافته‌ها نشان داد که درک زیبایی در میان شهروندان تهرانی بیشتر بر معیارهایی چون تناسب اندام، پاکیزگی و شادابی چهره استوار است، اما در عین حال حدود ۸۰ درصد از پاسخ‌گویان تمایل به دستکاری بدن برای زیباتر شدن داشتند. نتایج تحلیل چندمتغیره حاکی از آن است که نگرش به زیبایی‌های پرمخاطره، مصرف رسانه‌ای و سرمایه اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای در تمایل به زیباسازی بدن دارند. این یافته‌ها بیانگر آن است که زیبایی در جامعه شهری تهران، فراتر از امری زیباشناختی، به پدیده‌ای فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده که با سرمایه، رسانه و گفتمان‌های مدرن در هم تنیده است.



در بخش پایانی، دلالت‌های اجتماعی و فرهنگی نتایج برای مطالعات هویت، بدن و شهرنشینی مورد بحث قرار گرفته است. از جمله محدودیت‌های پژوهش می‌توان به طولانی بودن فرایند مصاحبه، دشواری فهم برخی مفاهیم توسط پاسخ‌دهندگان، محدودیت جغرافیایی نمونه‌ها و اتکای داده‌ها بر خوداظهاری اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Attitude towards beauty and efforts to be beautiful among Tehrani citizens (Study of a sample of men and women aged 20 to 50 in Tehran)

نویسنده [English]

  • elham rezazade mirab
PhD student in Sociology, Kharazmi University
چکیده [English]

زیبایی جسمانی، سرمایه، نوگرایی

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physical beauty
  • Capital
  • Modernism
  • Religiosity
  • Media consumption