نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانشیار، گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2
استادیار، گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده
یکی از بخشهایی که در اقتصاد جهانی رشد سریعی دارد، بخش خدمات است. بهتازگی تمایل به خلق تجارب برای شهروندان بهمنظور کسب مزیت رقابتی بهخصوص در بخشهای خدماتی در حال افزایش است و فراهم کردن تجربه برای شهروندان میتواند باعث افزایش آگاهی و وفاداری آنها و درنهایت سودآوری گردد. بنابراین هدف از تحقیق حاضر، سنجش ابعاد تجربۀ شهروندان در دریافت خدمات (مطالعۀ موردی: سازمانهای دولتی) است. روش تحقیق این پژوهش توصیفیپیمایشی از نوع کاربردی است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر، تمام شهروندان استان گیلان است که از خدمات سازمانهای دولتی استفاده نمودند. 214 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری و ماتریس اهمیت و وضعیت از طریق نرمافزار Spss و LISREL انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش، از میان سیزده بُعد تجربۀ شهروندان در دریافت خدمات از سازمانهای دولتی، ابعاد تجربۀ سرعت، سهولت و راحتی و ارزش افزوده دارای بیشترین اهمیت نسبت به سایر ابعادند که در ماتریس اهمیت- وضعیت در ناحیۀ تداوم و عملکرد عالی قرار گرفتهاند؛ همچنین ابعاد تجربۀ خدمات، احساسی، عاطفی، تعاملی، فیزیکی، فرایندی و سایر تجربیات در ماتریس اهمیت-وضعیت در ناحیۀ توجه حیاتی قرار گرفتهاند و این ابعاد از نظر اهمیت، بالا ارزیابی شده ولی وضیعت این ابعاد پایین است. بر این اساس باید تلاشهایی برای بهبود و توسعه در این ناحیه صورت شود. همچنین ابعاد تجربۀ کارکنان و تجربۀ اجتماعی نسبت به سایر ابعاد در ناحیۀ بیاهمیت قرار گرفتهاند و از اهمیت و عملکرد پایینی نیز برخوردارند. در این راستا سازمانها باید برای اطمینان از تعاملهای درست با شهروندان و کاهش هزینهها، بر روی تجربههای شهروندان سرمایهگذاری کنند. سازمانها با استفاده از مدیریت صحیح این تجربهها قادرند رابطههای مفیدی با شهروندان برقرار کنند، بهعلاوه فرصتی را برای مزیت رقابتی درازمدت برای سازمان به وجود آورند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the Dimensions of Citizens' Experience in Receiving Services (A Case Study: Governmental Organizations)
نویسندگان [English]
-
Hamid Zare
1
-
Hamidreza Yazdani
2
-
Zahra Rahimi Chesli
3
1
Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
2
Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
3
Master of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research is to measure the dimensions of citizens' experience in receiving services in from governmental organizations. The research method is descriptive-survey as well as applied. The statistical population of this research is the citizens of Gilan Province that have enjoyed the services of governmental organizations. The samples included 214 people. The data collection tool was a questionnaire, and its reliability was evaluated through Cronbach's alpha. The analysis of the research data was conducted using the method of structural equations and importance and status matrix through Spss and LISREL software. According to the results of the research, among thirteen dimensions of citizens' experience in receiving services from governmental organizations, the dimensions of experiencing speed, ease,convenience, and added value have the most significance compared to other dimensions. These dimensions are placed in the importance-status matrix in the area of continuity and excellent performance. Also, the dimensions of service experience, emotional, emotional, interactive, physical, process, and other experiences are placed in the importance-status matrix in the area of critical attention, and these dimensions are evaluated high in terms of importance. However,the status of these dimensions is low. Accordingly, efforts should be made to improve and develop this area. Also, the dimensions of employee experience and social experience are placed in the unimportant area compared to other dimensions and have low importance and performance. In this regard, organizations should invest in the experiences of citizens to ensure proper interactions with citizens and reduce costs. Through correct management of these experiences, organizations are able to establish useful relationships with citizens; in addition, they create an opportunity for a long-term competitive advantage for the organization..
کلیدواژهها [English]
-
experience management
-
citizen experience
-
customer experience
-
government organizations
-
governmental services