طراحی الگوی تبیین عوامل مؤثر بر آموزش شهروندی در ایران با رویکرد فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22052/ijcs.2023.114468

چکیده

آموزش شهروندی مستلزم رشد و پرورش دادن ظرفیت‌های افراد و گروه‌ها برای مشارکت و تصمیم‌گیری و عمل آگاهانه و مسئولانه در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. این آموزش‌ها شامل حقوق انسانی، رشد مستمر و همه‌جانبه، اخلاق و ارزش‌ها، صلح و مسالمت‌جویی، برابری اجتماعی و حرمت نهادن به تفاوت‌هاست. آموزش شهروندی افراد را توانمند می‌سازد تا به‌عنوان یک شهروند فعال در جامعه ایفای نقش کنند. این توانمندی ازطریق ایجاد دانش، مهارت و نگرش در افراد ممکن می‌شود. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر آموزش شهروندی ازطریق مدل کیفی فراترکیب است. بدین صورت پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی بوده و محقق پس از بازبینی مقالات مرتبط آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده است. در این راستا پس از بررسی‌های اولیه و نظر اساتید این حوزه، 29 مقاله از میان ده‌ها مقالۀ رصدشده در پایگاه‌های اطلاعاتی به‌عنوان جامعۀ آماری انتخاب و مورد بررسی و ارزیابی دقیق صورت گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که 9 مؤلفه درخصوص عوامل مؤثر بر آموزش شهروندی شناسایی شده  که پس از طی مراحل متعدد، مدل مفهومی مرتبط با این موضوع ارائه شده است. این مؤلفه‌ها شامل عوامل دین‌داری، اجتماعی، اقتصادی، روانی، سیاسی، زیست‌محیطی، فرهنگی، آموزشی و جمعیت شناختی است. فهم نتایج این مطالعه که ماحصل تحقیقات پیشین بوده است، می‌تواند به‌عنوان راهنمایی جامع برای محققان در این حوزه عمل کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model for explaining the effective factors of citizenship education in Iran with a met acomposite approach

چکیده [English]

Citizenship education requires developing the capacities of individuals and groups to participate & make decisions and act consciously and responsibly in social, political, economic & cultural life. These trainings include human rights, continuous and all-round growth, ethics & values, peace & peacefulness, social equality and respect for differences.  Citizenship education empowers people to play a role as an active citizen in society, and this empowerment is possible through creating knowledge, skills and attitudes in people. Based on this, the aim of the current research is to identify the effective factors on citizenship education through metacombination. From this point of view, this research is practical in terms of purpose and the researcher has combined them after reviewing related articles. In this regard, after the preliminary investigations and the opinion of the professors of this field, 29 articles from among dozens of articles observed in the databases have been selected as the statistical population and have been carefully examined and evaluated. The results show that 9 components have been identified around the factors affecting citizenship education, which have been presented after several stages of the conceptual model related to this topic. These components include religiosity, social, economic, psychological, political, environmental, cultural, educational and demographic factors.  Understanding the results of this study, which is the result of previous research, can serve as a comprehensive guide for researchers in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • education
  • citizenship education
  • citizenship culture
  • metacombination