تأثیر آموزش هوش سیاسی بر تربیت شهروندی دانش‌آموزان پایۀ دوازدهم شهرستان خاش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22052/ijcs.2023.114472

چکیده

هوش سیاسی از مؤلفه‌های مؤثر بر تربیت و شکوفایی شاخص‌های تربیت شهروندی است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر قصد دارد میزان تأثیر هوش سیاسی بر تربیت شهروندی بین دانش‌آموزان پایۀ دوازدهم شهرستان خاش را بررسی نماید. طرح پژوهش، شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری تحقیق حاضر دانش‌آموزان پایۀ دوازدهم شهرستان خاش بودند که در سال تحصیلی 1399ـ۱۴۰۰ مشغول به تحصیل بودند. 30 نفر از این دانش‌آموزان به‌صورت تصادفی از نمونۀ در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. در این پژوهش، از مقیاس تربیت شهروندی تابش (1391) به‌عنوان پیش‌آزمون-پس‌آزمون استفاده شد و مداخلۀ‌ آموزش هوش سیاسی در 4 جلسه (هر جلسه یک هفته) روی آن‌ها اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده‌ها نشان داد رویکرد هوش سیاسی (92/0=β) بر تربیت شهروندی مؤثر بوده است؛ همچنین نتایج حاکی از تأثیر زیاد هوش سیاسی بر تربیت شهروندی بود و اختلاف معناداری در نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش مشاهده شد. نتایج نشان داد هوش سیاسی بر تربیت شهروندی و مؤلفه‌های آن مؤثر است. متغیر هوش سیاسی با اندازۀ اثر بالایی، متغیر تربیت شهروندی و مؤلفه‌های آن را پیش‌بینی می‌کند. بر این اساس، هوش سیاسی، موفقیت دانش‌آموزان را افزایش، اضطراب آنان را کاهش و ارتباطات اجتماعی را بهبود می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Political Intelligence Education on Citizenship Education of 12th Grade Students in Khash Township

چکیده [English]

The current research has tried to investigate the effect of political intelligence training on citizenship education in twelfth grade students of Khash city and to answer the question whether political intelligence is effective on citizenship education of twelfth grade students. The research method is quasi-experimental with pre-test and post-test methods. The statistical population of the present study includes 12th grade female students of Khash city studying in 2020-2021. The sampling method in this research was available and randomly in the form of two experimental and control groups. The approach of political intelligence (β=0.92) was effective on citizenship education. In addition, the results indicated the great influence of political intelligence on citizenship education and there was a significant difference in the pre-test and post-test scores of the experimental group. According to the research findings, the effect size of the political intelligence variable on the components of citizenship education (legislation, participation, responsibility, and self-confidence) was 0.81, 0.76, 0.73, and 0.79 percent, respectively. In general, the results showed that the political intelligence variable of 0.92 had a significant effect on citizenship education. Political intelligence ensures student success, reduces student anxiety, and improves social interaction and communication. The results showed that political intelligence is effective on citizenship education and its components. The variable of political intelligence predicts the variable of citizenship education and its components with a high effect size. According to this, students with high political intelligence have the ability to increase group performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Citizenship Education
  • Students
  • Political Intelligence