پیش بینی مسیولیت پذیری بر اساس باورهای انگیزشی با نقش میانجی خود تنظیمی یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 موسسه آموزش عالی پیشتازان

2 موسسه آموزش عالی پیشتازان، شیراز، ایران

10.22052/ijcs.2025.255755.1040

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی مسیولیت پذیری براساس باورهای انگیزشی با دنقش میانجی خودتنظیمی یادگیری انجام شده است. تعداد 325 نفر از دانش آموزان دختر متوسطه دوم در سه رشته علوم انسانی و تجربی ، ریاضی فیزیک در ناحیه ی 1و3 در سال تحصیلی 1403-1402 با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایی انتخاب شده است. وبه سه پرسشنامه خود تنظیمی تحصیلی بوفارد(1995)، باورهای انگیزشی پینتریچ و همکاران(1990)، پرسشنامه گاف (1987) پاسخ داده اند. جهت بررسی آماره های توصیفی از نرم افزار 26SPSS و برای معادلات ساختاری از نرم افزار 24AMOS استفاده شده است. که رابطه معناداری بین باورهای انگیزشی با مسیولیت پذیری، مسیولیت پذیری با خود تنظیمی و باورهای انگیزشی با خود تنظیمی به دست آمد. از پژوهش می توان نتیجه گرفت که باورهای انگیزشی در پیش بینی مسیولیت پذیری با نقش میانجی خود تنظیمی یادگیری موثر است. همچنین توجه به برنامه های آموزشی برای ارتقا مسیولیت پذیری و ایجاد انگیزش، خود تنظیمی دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی آنها و یادگیری دانش آموزان بسیار مفید است.

مسئولیت پذیری، باورهای انگیزشی، خود تنظیمی یادگیری.

عنوان مقاله [English]

Prediction of responsibility based beleifes motivation with the mediating role of self regulation learning for second secondary female students in shiraz city

نویسندگان [English]

  • Shirin Noey 1
  • Leila dabiri 2
1 pishtazan Institute Of Higher Education
2 Pishtazan Institute of Higher Education
چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of predicting responsibility based on motivational beliefs with the mediating effect of self-regulation of learning. The number of 325 female secondary school students in the three fields of humanities and experimental sciences, mathematics and physics in the 1st and 3rd districts in the academic year 1403-1402 were selected using the cluster sampling method. They responded to three academic self-regulation questionnaires of Bouffard (1995), motivational beliefs of Pintrich et al. (1990), Goff questionnaire (1987). 26SPSS software was used to check descriptive statistics and 24AMOS software was used for structural equations. A significant relationship was found between motivational beliefs with responsibility, responsibility with self-regulation, and motivational beliefs with self-regulation. From the research, it can be concluded that motivational beliefs are effective in predicting responsibility with the mediating role of learning self-regulation. Also, it is very useful to pay attention to educational programs to promote responsibility and create motivation, self-regulation of students in their academic progress and students' learning.

Responsibility, motivational beliefs, self-regulation of learning.