واکاوی ادراکات دانشجویان از تدریس استادان: نقش قدرتمند «انگیزش» و «احترام» در پیشرفت تحصیلی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

10.22052/ijcs.2024.255402.1034

چکیده

هدف پژوهش شناسایی واکاوی ادراکات دانشجویان از تدریس استادان با هدف کشف قدرتمندترین ابعادِ اثرگذار بود. این پژوهش مبتنی بر روش همبستگی و جامعة آماری شامل دانشجویان چهار ورودی متوالی در دانشگاه کاشان، در شرایط آموزش حضوری پیش از کرونا، به تعداد تقریبی پنج هزار نفر بود. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها و سنجش ادراکات دانشجویان از تدریس استادان، فرم نظرسنجی رسمی مؤسسه است که دارای 16 آیتم بود. با بهره‌گیری از مدل اثرات آمیخته در نرم‌افزار استاتا، ارتباط میان ادراکات دانشجویان در سه بُعد «تسلط علمی و قدرت بیان»، «مدیریت اثربخش درس و کلاس» و «انگیزش دانشجویان و احترام»، با نمرة پایانی در درس و نیز با معدل دانشجویان به تفکیک دانشکده بررسی شد. یافته‌ها نشان داد که از میان ابعاد سه‌گانه، ادراکات مربوط به ایجاد انگیزش توسط استادان و برقراری ارتباطات محترمانه، هم بر روی نمرة پایانی دانشجویان و هم بر روی معدل آنها اثر مثبت معناداری دارد. با توجه به نتیجه پژوهش حاضر و نقش انگیزش و احترام ادراک شده دانشجویان از سوی اساتید در پیشرفت تحصیلی شان، دانشگاهها باید به دنبال برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف در زمینه مهارت های ارتباطی، روش های تدریس مشارکتی، مباحث روانشناختی دانشجویان بوده و در کنار اهمیت به بعد رسمی یک سازمان آموزشی که وظایف مختلف پیرامون آموزش را در بر می گیرد، نقشی که بعد غیر رسمی سازمان در ارتقای کیفیت روابط انسانی در محیط أموزشی می تواند داشته باشد را نیز مورد غفلت قرار ندهند.

عنوان مقاله [English]

Analyzing students' perceptions of professors' teaching: the powerful role of "motivation" and "respect" in students' academic achievement

نویسندگان [English]

  • ahmad madani
  • Razieh Aghababaei
Assistance Prof, Education Department, School of Humanity, University of Kashan, Kashan, Iran
چکیده [English]

the aim of the current research was to identify and analyze students' perceptions of professors' teaching with the aim of discovering the most powerful dimensions of influence. This research was based on the correlation method and the statistical population, including four consecutive incoming students in Kashan University, in the conditions of face-to-face education before Corona, approximately five thousand people. The main tool for collecting data’s and measuring students' perceptions of professors' teaching is the institute's official survey form, which had 16 items. By using the mixed effects model in Stata software, the relationship between students' perceptions in the three dimensions of "scientific mastery and expressiveness", "effective lesson and class management" and "student motivation and respect", was checked with the final grade in the course and also with the GPA of the students by faculty. The findings showed that among the three dimensions, perceptions related to creating motivation by professors and establishing respectful communication have a significant positive effect on both the students' final grade and their GPA. According to the results of the present research and the role of students' motivation and respect perceived by professors in their academic progress, universities should seek to hold various training workshops in the field of communication skills, cooperative teaching methods, psychological topics of students and besides the importance to the official dimension of an educational organization that includes various tasks related to education, do not neglect the role that the informal dimension of the organization can have in improving the quality of human relations in the educational environment.