تجارب زیستۀ کارکنان بانک‌ها از عوامل مؤثر بی‌تفاوتی سازمانی: یک مطالعۀ پدیدارشناسانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پردیس ارس دانشگاه تهران

2 دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

10.22052/ijcs.2025.255646.1036

چکیده

 
به‌منظور تبیین تجارب زیستۀ کارکنان بانک‌ها به‌عنوان قشر زحمتکش از جامعۀ شهروندی کشور از عوامل مؤثر بر بی‌تفاوتی سازمانی، محقق با یک پژوهش کیفی ازطریق رویکرد پدیدارشناسی ترکیبی به شناسایی این عوامل پرداخته و به مدلی به‌منظور کاهش یا مدیریت این پدیده رسیده است. عوامل و موانع بی‌تفاوتی سازمانی در سه بستر ساختاری، رفتاری و محیطی و در دو حالت سلبی و ایجابی ازطریق مصاحبه با تنی چند از خبرگان، مدیران و صاحب‌نظران نظام بانکی مورد برسی و مطالعه قرار گرفته است. بستر ساختاری به مجموعه تمهیدات سازمانی و اقدامات مدیریتی مربوط به سازوکارهای سازمانی در راستای پیشگیری و واکنش نسبت به بروز رفتارهای بی‌تفاوتی در بین کارکنان بازمی‌گردد. دومین بستر دربرگیرندۀ عوامل رفتاری است که مشخصه‌های فردی و روان‌شناختی کارکنان را تحت کنترل داشته و از منظر شناختی، سازمان را در راستای مدیریت بی‌تفاوتی سازمانی کمک می‌کند و درنهایت، بستر محیطی است که از بیرون سازمان و در رئوس تصمیم‌گیری سازمانی شکل می‌گیرد. این عوامل از جنس اهداف، خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها، قوانین و مقررات و دستورالعمل‌هایی است که به‌صورت رسمی، مدیران را در راستای مدیریت بی‌تفاوتی کارکنان، هدایت و راهبری می‌نمایند.


.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Bank Employees’ Lived Experiences of Effective Factors of Organizational Indifference: A Phenomenological Study

نویسندگان [English]

  • mohammadsadegh Ajorlou 1
  • Mojtaba Amiri 2
1 Aras Faculty university of Tehran
2 Management College, University of Tehran
چکیده [English]

In order to explain the lived experiences of bank employees as a hardworking sector of the country's citizenship community regarding factors influencing organizational indifference, the researcher, through a qualitative study using a combined phenomenological approach, identified these factors and developed a model for reducing or managing this phenomenon. The factors and obstacles of organizational indifference were examined and studied in three structural, behavioral, and environmental contexts, and in both negative and positive conditions through interviews with several experts, managers, and scholars of the banking system. The structural context refers to organizational measures and managerial actions related to organizational mechanisms aimed at preventing and reacting to the occurrence of indifferent behaviors among employees. The second context encompasses behavioral factors, which control the personal and psychological characteristics of employees and, from a cognitive perspective, help the organization manage organizational indifference. Finally, the environmental context is shaped from outside the organization and within the framework of organizational decision-making. These factors consist of goals, policies, laws, regulations, and instructions that officially guide and lead managers in managing employee indifference.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational indifference
  • phenomenology
  • behavioral
  • structural
  • environmental